Otrā pieredzes stāstu intervija ar ķīmijas tehnologu Madaru Feldmani, kas kopā ar māsu Ievu, iedvesmojoties no dabas un sava tēva biškopja, radījušas uzņēmumu SIA ApiMI.
🗣 Bišu iedvesmoti – Apimi radīti! Iepazīsimies –
ko dara un ko rada Jūsu ģimenes uzņēmums?
“Kā jau ir zināms, bites ir galvenās augu apputeksnētājās, bet tās arī rada unikālus produktus: medu, propolisu, bišu vasku, bišu māšu peru pieniņu, ziedputekšņus un citas vērtīgas lietas. Vecāki jau kopš bērnības ieaudzinājuši mūsos mīlestību pret bitēm, dabu un darbu,” stāsta Madara, turpinot uzsvērt šī unikālā produkta nozīmi. “Jau senajā Ēģipē jauneklības saglabāšanai un cilvēku ārstēšanai izmantoja medu. Propoliss ir dabiskais antibiotiķis pret kuru neviena baktērija nav izveidojusi rezistenci un tam piemīt piecas reizes spēcīgāks anestezējošaos efekts kā novokaīnam. Apimi vēlas caur saviem ražotajiem dabīgas kosmētikas produktiem, dalīties ar šīm vērtībām, lai ikviens spētu sajust bišu radīto dabas vielu ietekmi uz skaistumu un labsajūtu.”
🗣 Tuvi dabai, taču bezbailīgi pret jauno – tehnoloģisko!
Kāda ir Jūsu pieredze – kādēļ uzņēmumiem ir svarīgi domāt par digitalizāciju?
“Mēs esam mazs uzņēmums un pie tam paši ražojam produktus. Mums ir svarīgi katrā procesā samazināt darbības laiku, lai paliktu laiks komunikācijai ar sadarbības partneriem, ar potenciālajiem un jau esošajiem klientiem, lai paliktu laiks uzņēmuma stratēģijas izveidei, kā arī, lai pašiem paliktu naktis, kurās varam atpūsties un, galvenais, lai paliktu laiks arī savām ģimenēm, ne tikai uzņēmuma izaugsmei – visam ir jābūt balansā. Tāpēc mums katrs uzņēmuma ‘zobratiņš’ ir jānoslīpē, lai tas grieztos un ietu raiti uz priekšu.”
🗣 Pēc kādiem principiem Jūs izvērtējiet – kuri uzņēmuma “zobratiņi” jānoslīpē? Un kā variet zināt, kurš varbūt jāaizvieto ar kādu jaunu rīku?
“Mēs izskatām dažādus uzņēmuma darbības posmus un izvērtējam, kurā posmā ir vērts ieguldīt un vai tas nesīs pievienoto vērtību. Viss sākas ar ideju, pēc tam ar ieviešanu, tad kādu laiku ar šīs idejas realizēšanu un fizisko darbību un tad sākas uzņēmuma vadības procesu pārskatīšana, lai mazinātu liekas darbības, lai ieekonomētu laiku. Viens no posmiem mūsu uzņēmumā ir produktu ražošana. Šajā posmā ir svarīgi veikt laika uzskaiti darbībām, lai vēlāk zinātu, kurš no procesiem ir pirmais jāautomatizē, kurā ir nepieciešama cilvēka klātbūtne, kurā to var aizstāt ar mehāniskajām darbībām. Cits svarīgs posms ir produktu pārdošana, zīmola Apimi atpazīstamība, īstās auditorijas uzrunāšana un atrašana caur sociālajiem tīkliem, jaunu tirgu iekarošana, arī šajā posmā ir jāpielieto digitalizācijas rīki. Mums vēl ir daudz kur augt un pareizi pielietot mūsdienu iespējas, ko dod digitalizācija. Es redzu tik daudz iespēju, kuras var ieviest uzņēmumā, arī nepieminētajos posmos, kas ir svarīgi uzņēmumam un bez kā nevar iztikt, lai tas efektīvi strādātu. Mums atliek tikai strādāt un īstenot idejas.”
🗣 Kādus jaunus “zobratiņus” esiet jau iestrādājuši savā uzņēmumā?
“Esam ieviesuši automatizēto rēķinu izsūtīšanu. Iepriekš kolēģe rakstīja manuāli, kas sākumā var šķist – nu kas tur ir, lai to neuzrakstītu, bet, paliekot ar vien vairāk pirkumiem, mēs saprotam, ka šo laiku var izmantot lietderīgāk. Un vēl saprotot, ka šāda darbība ir diezgan ātri un vienkārši ieviešama, bez lielām investīcijām, grēks ir to neizmantot!
Esam automatizējuši arī gandrīz visas lietas, kas saistās ar mājaslapu un pirkumiem tajā - pasūtījuma apstiprinājums, ziņojums par nosūtītu paciņu, rēķins, atgādinājums par nepabeigtu pirkumu – visas šīs lietas var uzstādīt, ka tās tiek nosūtītas, kad nepieciešams. Arī izmantojot Parcely aplikāciju, adrešu kartes mājaslapā tiek ģenerētas automātiski – šis ir milzīgs laika ietaupījums, kuru izjūtam pie lielāka pasūtījuma apjoma pieplūduma.
Ražošana ir sasaistīta ar noliktavu un pārdošanu, mums vēl pie šī ir jāpiestrādā, lai tas būtu vēl ērtāks process, bet esam ceļā uz to.
Vienozīmigi varu teikt, ka katrs risinājums, ko esam ieviesuši uzņēmumā ir radījis atvieglojumus ikdienas procesos, tas noņem liekas darbības, un sniedz iespēju fokusēties un veltīt laiku citām lietām.”
🗣 Digitalizācija ir arī nemitīgs mācīšanās ceļš. Zināšanu un domu apmaiņa starp līdzīgiem uzņēmumiem noteikti ir palīgs, lai iedrošinātu viens otru, kā arī tikšanās ar ekspertiem, spēj paplašināt zināšanas par iespējām. Šie ir tikai daži no mazajiem mērķiem Kickstart digitalizācijas treniņam, kurā piedalījāties arī Jūs. Kādas ir atziņas no iesaistīšanās šāda iniciatīvā?
“Pirmais, kas nāk prātā no Kickstart treniņa ir domāšana ārpus rāmja, iziet no ikdienas komforta stāvokļa. Šajos treniņos ir iespēja iepazīties ar citiem uzņēmumiem, kā arī iepazīstināt citus ar savu uzņēmumu, kopīgi dalīties ar savu redzējumu, izvērtēt un risināt dažādas situācijas, uzklausīt ieteikumus – tos izvērtēt un pat ieviest uzņēmumā! Šos treniņus vada profesionāla komanda, kam ir vēlme iedziļināties uzņēmuma problēmās un tās palīdzēt atrisināt, kā arī tiek piesaistīti papildus eksperti, kas ir attiecīgās jomas speciālisti un dod konkrētus padomus uzņēmumam. Man šķiet, ka katrs pasākums, katras mācības, katra dalība kādā no pasākumiem dod lielu pievienoto vērtību. Katru reizi paņemu sev kaut ko vērtīgu un katrā reizē par kaut ko varu aizdomāties un pilnveidot sevi vai dot pievienoto vērtību uzņēmumam. Iesaku pārējiem uzņēmumiem nebaidīties un izaicināt sevi, piedaloties kādā no pasākumiem! Ja būsi atvērts un ar vēlmi pilnveidoties, tad noteikti atradīsi, ko vērtīgu paņemt no pasākuma."
“Novēlu ikvienam, lai darbs nes prieku, lai katram mums būtu degsme izdarīt vairāk un labāk, lai nerimstas vēlme mācīties un pielietot ikdienā jaunus risinājums! Lai viegli iet līdzi laikam un tajā spēt saglabāt uzņēmuma vērtības!”
Madara Feldmane, uzņēmuma SIA ApiMI līdzīpašniece.
> PIEREDZES STĀSTS: IEBER.LV kā ar digitāliem rīkiem attīstīt savu uzņēmumu ārpus veikala sienām