Uzvar tas, kurš dara mazāk un ātrāk
"Uzņēmuma digitalizēšanās soļi jau bija ieplānoti iepriekš," Kristaps noteic, kad vaicājam, kas ir kalpojis par grūdienu pieteikties LIAA atbalstam procesu digitalizācijā, "un bija brīdis, kad īstajā laikā un vietā parādījās šī iespēja, un mēs, pat principā nedomājot, izlēmām pieteikties". Realizētais projekts ir pilnībā automatizēts dažādu metāla profilu izstrādājumu ražošanas process, kā rezultātā ieviesta CNC ciparvadības iekārta. Tā visus manuālos darbus, tostarp materiāla griešanu, urbšanu un frēzēšanu, veic automatizēti, vadoties pēc datorprogrammā ievadītās informācijas.
"Risinājums palīdz mums veikt ražošanas procesa simulāciju, tādējādi ļaujot izpildīt pasūtījumus ātrāk, palielināt kopējo pasūtījumu caurplūsmu un, protams, optimizēt izmaksas," Kristaps piebilst. Viņš arī lepojas, ka ar šāda risinājuma ieviešanu uzņēmums visā nozarē paceļas līmeni augstāk: "Izvēlējāmies šo procesu, jo sapratām, ka tā nav tikai mūsu problēma. Latvijas mērogā tā ir visas nozares problēma. Vairs nedzīvojam laikos, kur visi darba procesi tiek veikti ar rokām, tagad uzvar tas, kurš dara mazāk un ātrāk. Lai to darītu, ir nepieciešama digitalizācija".
Matemātiski pamatotā digitalizācija
"Man likās diezgan vienkārši," Kristaps komentē pieteikšanās procesu, kas sevī ietver izpildītu digitālā brieduma testu, no EDIC saņemtu digitālās attīstības ceļa karti un iesniegta pieteikuma LIAA, "varbūt tas prasīja ilgāku laiku, kā mums gribētos, taču kopumā pat nevajadzēja piesaistīt kādu Eiropas projektu rakstīšanas ekspertu. Manuprāt, katrs uzņēmuma vadītājs pieteikumam var veltīt zināmu laiku un to aizpildīt, arī veikt digitalizācijas procesu dokumentāciju". Kristaps gan norāda, ka mājasdarbs ir jāveic:
"Bijām definējuši, kādas ir mūsu problēmas un kā vēlamies tās risināt, jo tas ir primārais uzdevums, lai domu par digitalizāciju vispār sāktu virzīt uz priekšu. Tad bija jāsaprot, par kādām izmaksām mēs runājam, lai šo digitalizāciju veiktu, jo arī tas, vai mūsu finanšu resursi ir pietiekami konkrētā projekta ieviešanai, ietekmē visu procesu. Būtībā salikām Excel failu ar skaitļiem un izrēķinājām, vai tas mums ir pa kabatai".
Ražošanā neesot divu vienādu situāciju un ieviešanas process esot bijis ilgāks nekā sākotnēji paredzēts piegādātāju zināšanu trūkuma dēļ, tomēr Kristaps nesūdzas un par gala rezultātu ir apmierināts: "Ja runājam par sajūtām, tad cilvēki, kuri pie mums strādā jau ilgāku laiku, redz, kā no garāžas līmeņa darbnīcas esam kļuvuši par solīdu uzņēmumu, kur tiek ieviesti arī digitālie procesi. Pleci paliek drusciņ taisnāki, jo zināmā veidā tas kalpo kā laba vizītkarte, ka uzņēmums attīstās un ir vērojams progress. Tas ir devis pārliecību, ka mēs varam, un tas ļauj arī vieglāk runāt ar potenciālajiem klientiem un rādīt, ka ar savām iekārtām spējam izdarīt to, ko citi varbūt nevar".
Kristaps ir pārliecināts, ka projekta ieviešanas laikā arī tehniskajam piegādātājam pieaug zināšanu bāze, ko var turpmāk izmantot darbā ar citiem klientiem, un ieteic, ko vēl IT uzņēmumi var darīt, lai kļūtu pievilcīgāki ražojošajiem uzņēmumiem: "Labākais veids, kā pārdot savu produktu vai pakalpojumu, ir akcentēt potenciālo ekonomiju. Ja man piedāvā produktu un viens no pielikumiem ir finanšu aprēķins par to, kādi ir reālie ieguvumi, ir daudz vieglāk pieņemt pozitīvu lēmumu attiecībā uz iegādi vai sadarbību. Digitalizācija, protams, izklausās forši un stilīgi, bet dienas beigās šim stilīgumam ir jābūt matemātiski pamatojamam."
Stāvēšana uz vietas ir iešana atpakaļ
KNK Mefab digitalizācijas ceļš te nebeidzas, tas tikai turpinās, un Kristaps smaidot nosaka, ka tagad Excel failu būšot salikt vieglāk, lai saprastu, par kādām izmaksām runāt nākamajā digitalizācijas projektā, kas saistīsies ar cilvēkresursu optimizāciju. "Ir grūti atbildēt, kur būsim pēc pieciem gadiem, jo šobrīd populārās tehnoloģijas tad varētu jau būt izgājušas no aprites un vairs nebūs rentablas, bet redzēsim, kā tehnoloģijas attīstīsies. Skaidrs ir tas, ka sekosim visam līdzi, turēsim ausis un acis vaļā un neslinkosim ar jaunāko tehnoloģiju procesu ieviešanu. Iespējams, pēc pieciem gadiem būsim uzņēmums, kas strādās tikai digitālajā vidē un kur iekārtas strādās pašas par sevi," tā Kristaps.
"Lai būtu īsi un kodolīgi, jāizmanto sen zināmais teiciens, ka stāvēšana uz vietas ir iešana atpakaļ,"
saka Kristaps, kad sarunas noslēgumā taujājam, ko sacīt tiem uzņēmumiem, kas vēl tikai plāno digitalizēties. "Te nav jautājuma, vajag vai nevajag, bet cik ātri to izdarīt. Kamēr viens uzņēmums domā par digitalizāciju, ar garantiju varu teikt, ka konkurējošais uzņēmums jau būs digitalizējies. Ir jāspēj definēt problēmu, ko nepieciešams atrisināt, jo digitalizēt digitalizēšanas pēc arī nav jēgas. Tā ir sava veida uzņēmējdarbības ideoloģija, kas saistīta ar mērķi, kas uzņēmums vēlas būt."
Esot trīs punkti, kam secīgi jāiziet cauri: vīzija, plāns un rīcība. Ja uzņēmums skatās uz sevi un apkārt esošajām iespējām plašāk, plāns un rīcība arī sekos.
Rakstu finansē Eiropas Savienība un Eiropas Savienība - NextGenerationEU. Tomēr paustie uzskati un viedokļi ir tikai autora(-u) uzskati un viedokļi un ne vienmēr atspoguļo Eiropas Savienības vai Eiropas Komisijas uzskatus un viedokļus. Par tiem nav atbildīga ne Eiropas Savienība, ne Eiropas Komisija.